mandag 10. desember 2012

Vietnam - snart kommer jeg hjem

Nå er vi i Vietnam og det begynner å bli slutten på den store reisen vår. Det gjør meg litt trist for det har vært veldig gøy, men jeg gleder meg å komme hjem til snøen og vennene  mine.

Her i Vietnam var vi først i en veldig stor by som heter Saigon (Ho Chi Mihn). Her er det fryktelig mange mopeder og bare noen få biler og ofte er det fire som sitter på mopeden samtidig. Også babyer - de sitter i en barnestol forrest på mopeden. Vi har spist mye sushi og annen god mat med ris (jeg elsker sushi), og fått fotmassasje. Det er deilig.

Vi har også vært i en by med en stor strand. Pappa sier den heter Nha Trang. Der fikk jeg kjøre vannskooter - det gikk veldig  fort og var gøy. Vi kjorte båt ut til en by som lå ute på havet. Det bodde til og med hunder der. På en annen øy var det sand som lagde plystrelyd når jeg gikk fort. Øya lå i havet utenfor byen og for å komme oss dit kjørte vi verdens lengste taubane. Den brukte nesten 15 minutter på turen over.

En veldig morsom ting vi gjorde var å bade i søle. Et stort badekar ble fyllt med sølevann og vi satt oppe i og ble fulle av søle over hele kroppen - til og med i håret. Det var veldig gøy. Det var ikke lov å sprute der, men jeg fikk hele søle over mamma og pappa :) Etterpå måtte vi dusje kjempelenge for å få det av igjen. Så badet vi i varme kilder og store bassenger resten av dagen.

Vi har forresten begynt å se på julekalenderen Julekongen på internett. Det er mye julepynt her - både juletrær og snømenner, men jeg vil ha snø til jul. Det er varmere her enn på sommeren og pappa har vist meg bilder fra Norge med masse snø.... Gleder meg til aking og skiskole!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar