lørdag 1. desember 2012

Tanna - vi bor ved en aktiv vulkan!

Etter å ha vært på Vanuatu en stund ville vi se mer av landet og spesielt en vulkan som var veldig aktiv. Den hadde sprutet ut lavasteiner så lenge folk kunne huske.

Det var en kort flytur over til Tanna og vi kjørte i det minste flyet jeg har sittet i noen gang. Det var ganske gammelt og fløy veldig lavt. Vi så huset vi bodde i :)

Framme i Tanna ble vi hentet i en pickup, så mamma og pappa måtte sitte på lasteplanet, mens jeg fikk sitte inni. Det var litt dumt for jeg ville helst sittet bakpå. Det er ikke asfalt på noen av veiene på Tanna så det humpet opp og ned hele tiden. Etter en ganske lang tur kom vi fram til der vi skulle bo - en trehytte som var kjempehøyt oppe i et banyantre!!! Det var en lang stige opp til hytta og fra balkongen foran hytta kunne vi se rett over på vulkanen. Det var ganske skummelt siden vulkanen eksploderte som torden hele tiden.

Etter at vi hadde spist gikk vi til en landsby der folk levde som for kjempelenge siden. De danset og sang for oss og hadde nesten ikke klær på. Guttene hadde bare dekket tissetassen såvidt og damene hadde skjørt laget av strå. Når de danset trampet de kjempehardt så det kjentes ut som om bakken ristet. På vei fra og til lekte jeg sisten med alle vi møtte - det var kjempegøy. Her på Vanuatu heter sisten lelou. Også barna der vi bodde likte veldig godt å leke sisten. En gutt som het Stanley lærte meg å skyte med sprettert. Han var kjempeflink til å skyte ned frukt fra trærne.

Det var rart å legge seg i trehytta med vulkanen så nære. Jeg kunne se rødfargen fra vulkanen og høre smellene hele natten.

Neste dag dro vi til et sted vi kunne se masse hai nede i vannet og så kjørte vi videre til neste sted vi skulle overnatte. Der bodde en gutt som het Pati. Han hadde nesten ikke leker og de hadde familien laget selv. Baller laget av strå, pinner og sånt. Han hadde også en fløyte. Jeg ga ham en av mine biler og han ble kjempeglad (vi så ham holde den bilen hele tiden - pappas anm.). Vi var også i landsbyen og drakk kokosnøttvann.

På kvelden var vi på vulkanen. Det var helt mørkt bortsett fra rødt lys fra vulkanen. Det sprutet store steiner opp fra krateret og vi måtte følge med på hvor de landet hvis noen kom mot oss. Eksplosjonene var kjempestore og bakken ristet. På veien ned så vi ildfluer. Det er fluer som det lyser fra rumpa på akkurat som i Bernhard og Bianca. På vei tilbake fikk jeg endelig sitte bak på lastebilen :)

Dagen etter skulle vi tilbake til Vanuatu, men først skulle vi til et hemmelig sted der det var leire i forskjellige farger. Den var blå, grønn, oransje, hvit og gul. Vi malte oss i ansiktet og badet i varme kilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar