lørdag 1. desember 2012

Australia - mange rare dyr

Vi skal være i Australia i 15 dager og har leid en campingbil som vi kjører rundt i. Pappa kjører siden han har kjørt stor iskremlastebil om sommerne før. Mamma synes bilen blir litt stor, også sier de at man kjører på "feil" side av veien i dette landet. Jeg har fått meg en egen stor seng over der hvor man sitter når man kjører bilen, det synes jeg er fint. Australia er helt på andre siden av jorden - og man kaller det å være på undersiden av jorda (down under) når man er her :)

I Australia bor det veldig mange dyr som ikke finnes i andre land. Veldig mange av dem er farlige som slanger, krokodiller og edderkopper. Vi har vært i flere dyreparker og også sett ville dyr. Jeg har matet kenguruer, emuer, wallabier og fugler. I en dyrepark fikk jeg ta på en koalabjørn - de er kjempesøte og ligner på en kosebamse. Akkurat som kenguruen har den pung på magen som babyen bor i.

Jeg har også blitt bitt i nesa av en kakadue. Det var kjempevondt, men heldigvis ble jeg ikke bitt når vi var på krokodillefarm. Der hadde de tusenvis av krokodiller og jeg så flere som var over fem meter lange. De laget sko, vesker og belter av krokodillene! Vi spiste krokodilleburger - det smakte veldig godt.

Når vi hadde sett på farmen fikk vi holde en ordentlig levende krokodille. Den var ganske lang selv om det var en unge - også tisset den masse, men ikke på meg heldigvis. Den var varm å ta på og ganske myk selv om den var hard oppå.

 Jeg har også fått smake tørket kengurukjøtt som var veldig godt.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar